Saturday, 29 October 2022

Tunjang Keterampilan diri

TUNJANG KETERAMPILAN DIRI


Tujuan tunjang ini ialah memupuk kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan ko-kurikulum. Fokus tunjang ini adalah untuk mengenali dan mengurus emosi sendiri, kemudian berbincing cara untuk mengenali dan menguruskan emosi sendiri serta orang lain. Murid juga akan belajar cara untuk menerima dan mendengar pandangan orang lain. Murid juga akan belajar cara untuk menerima dan mendengar pandangan orang lain.

Selain itu fokusnya ialah untuk mencapai emosi yang positif. Murid perlu mengetahui cara untuk membina konsep kendiri yang positif serta dapat meningkatkan semangat serta keyakinan untuk berkomunikasi dalam pelbagai situasi dengan orang lain. Seterusnya tunjang ini juga untuk membina kemahiran sosial dan murid perlu mengetahui cara untuk memahami keperluan, perasaan dan pandangan orang lain.

Tunjang ini diharap dapat memperkenalkan kepada murid cara berkomunikasi dengan berhemah serta dapat menghormati hak orang laindi samping mengetahui cara yang betul untuk mengatasi konflik. Penerapan kecekapan tenaga akan dilakukan melalui aktiviti-aktiviti yang berkisarkan pembentukan sahsiah dan kepimpinan.

Contohnya, pelajar dapat mengetahui betapa pentingnya penjimatan tenaga dan pelajar boleh menunjukkan contoh yang baik kepada rakan sebaya, seperti menutup suis kipas apabila tidak menggunakannya. Hal ini menunjukkan contoh kepimpinan yang baik.

 

AKTIVITI 1 : CERITAKAN KELUARGA BAHAGIA



·       Murid-murid menceritakan tentang keluarga mereka seperti aktiviti bersama mereka seperti aktiviti bersama keluarga dengan bimbingan oleh guru.

·       Memberi peluang kepada mereka untuk mengenali keluarga mereka dengan lebih mendalam selain mengenali emosi mereka seperti gembira, bangga dan bahagia.


KELEBIHAN AKTIVITI

·       Murid dapat menyatakan emosi dengan betul

·       Murid dapat melatih diri untuk bercakap di khalayak ramai

·       Murid dapat mengenali keluarga mereka dengan lebih mendalam

·       Murid dapat mengenali emosi mereka sendiri

 


AKTIVITI 2 : KOTAK EMOSI



·       Guru menyediakan sebuah kotak kecil yang diisi dengan kertas yang dilukis dengan pelbagai emoji

·       Lagu dipasangkan dan kotak tersebut bergerak dari seorang pelajar kepada pelajar yang lain

·       Apabila lagu diberhentikan, pelajar yang memegang kotak tersebut perlu mengambil sekeping kertas yang dilukis emoji tersebut dan harus melakonkannya

·       Pelajar lain harus meneka emoji yang dilakonkan oleh pelajar tersebut

·       Pelajar yang menjawab dengan betul akan diberikan hadiah


KELEBIHAN AKTIVITI

·       Murid dapat mengeratkan hubungan silaturahim sesama rakan dan guru

·       Murid dapat mengenali sesuatu emosi berdasarkan apa yang mereka lihat

 

Tunjang Sains Dan Teknologi

Topik 1 Pemakanan Seimbang Amalan pemakanan yang seimbang dan sihat adalah perkara yang sangat penting untuk   kanak – kanak kerana pe...