Sunday, 27 November 2022

Tunjang Kerohanian, sikap dan nilai


PENGENALAN

Ø  Bagi kelas yang mempunyai 5 atau lebih murid beragama Islam, Pendidikan Islam hendaklah diajar sekurang-kurangnya 120 minit seminggu

Ø  Bagi kelas yang mempunyai 5 atau lebih murid yang bukan beragama Islam, Pendidikan Moral hendaklah diajar sekurang-kurangnya 120 minit seminggu.

Ø  Bagi kelas yang tiada atau mempunyai kurang daripada 5 orang murid bergama Islam, Pendidikan Moral boleh digabungkan dengan Pembelajaran Bersepadu.

 

PENDIDIKAN ISLAM

Pendidikan Islam memberi penekanan terhadap penguasaan asas Al-Quran dan jawi, pembentukan akidah, pemupukan asas ibadah, penyuburan adad dan akhlak dan pengenalan kepada sirah.

Selepas mengikuti aktiviti pembelajaran yang berteraskan Pendidikan Islam, murid boleh:

1.     Mengenal huruf-huruf hijaiyah, menghafaz surah-surah pendek dan mempelajari bahasa Arab mudah.

2.     Memahami asas beriman dan beribadah kepada Allah.

3.     Mengenali sirah dan peribadi Rasulullah SAW serta berusaha mencontohinya.

4.     Mengamalkan adab dan akhlak yang mulia dalam kehidupan.

5.     Membaca suku kata dan menulis huruf jawi dengan betul.

 

PENDIDIKAN MORAL

Pendidikan Moral memfokuskan pembentukan insan berakhlak muia dengan berteraskan tiga domain iaitu:

 

1.     Penaakulan Moral

o   Keupayaan mental untuk mengenal pasti perlakuan baik atau benar dan perlakuan jahat atau salah

 

2.     Emosi Moral

o   Kesedaran perasaan moral melahirkan kesedaran untuk berkelakuan baik dan betul yang menyebabkan insan berasa gembira apabila membuat sesuatu yang betul dan rasa bersalah jika melakukan sesuatu yang tidak betul. Perasaan moral melahirkan motivasi moral dan niat untuk bertindak berdasarkan empati dan simpati terhadap diri dan orang lain.

 

3.     Perlakuan Moral

o   Tindakan moral yang ada kaitan antara penaakulan moral dan emosi moral secara rela hati dengan rasa bertanggungjawab, akauntabiliti dan berintegriti.

 

Ketiga-tiga domain perlu diaplikasikan dengan 14 nilai universal yang menjadi wahana bagi menghasilkan insan yang berakhlak mulia. Nilai universal tersebut merupakan nilai-nilai murni yang diterima dan menepati anutan agama atau kepercayaan masyarakat Malaysia.

Selepas mengikuti aktiviti pembelajaran Pendidikan Moral, murid boleh:

·        Mengetahui dan memahami amalan nilai masyarakat Malaysia.

·        Menghayati dan mengamalkan budi pekerti mulia dalam kehidupan seharian.

·        Mengeratkan hubungan denga anggota masyarakat ke arah mengukuhkan perpaduan.

 

RUJUKAN

https://asiahsolehah.wordpress.com/2017/10/02/tunjang-kerohanian-sikap-dan-nilai/

Tunjang Sains Dan Teknologi

Topik 1 Pemakanan Seimbang Amalan pemakanan yang seimbang dan sihat adalah perkara yang sangat penting untuk   kanak – kanak kerana pe...